A Facebook amerikai
alapítású ismeretségi hálózat, amely 2004. február 4-én kezdte működését.
Eredeti neve: Thefacebook. A világ egyik legnagyobb ismeretségi
hálózata, amely 2011 februárjára már több mint 637 millió regisztrált
felhasználóval működött. A 2009. januári Compete.com rangsorolása alapján a
Facebook a világ leggyakrabban használt szociális hálózatává vált, a havi aktív
felhasználók száma szerint, megelőzve a My Space nevű közösségi oldalt. 2012.
október 4. – ezen a napon a Facebook elérte az 1 milliárd regisztrált
felhasználót.
Jellemzői:
A rendszer használata
ingyenes, egy egyszerű regisztrálással lehet meghívás nélkül hozzácsatlakozni,
szemben a 2010 végéig meghívásos alapon működő magyar iWiW-vel. A felhasználók
létrehozhatnak egy személyes profilt, kapcsolódhatnak ismerőseikhez,
csoportokhoz és rajongói oldalakhoz egyaránt, valamint üzeneteket válthatnak és
eseményeket szervezhetnek. Az üzenőfalon keresztül híreket, információkat,
weboldalakat és videókat is megoszthatnak egymással. Városok, munkahelyek,
felsőoktatási intézmények vagy régiók (például Magyarország) által
szervezett közösségekhez csatlakozhatnak, és érhetnek el bennük másokat. A
saját hálózaton belül a mások adatlapja részleteiben is látható, míg más
közösséghez tartozó felhasználó adatlapja nem, de ez függ a felhasználók egyedi
beállításaitól is. 2011 augusztusában a Facebook megújította adatvédelmi és a tartalom
megosztási rendszerét, jelentős részben a honlapot ért kritikák és a Google+
szerencsésebb beállításai nyomán.
Története:
Mark Zuckerberg |
Like gomb:
A like, magyarosan lájk
gomb a Facebook egyik legismertebb fejlesztése. A szó jelentése: „tetszik”. - A
„dislike” (nem tetszik) gomb, ami ennek ellentéte, jelenleg még nincs
alkalmazásban és nem is lesz Mark Zuckerberg szerint, ez egy lehetőség ugyan a
vélemény kifejezésére, de nem illik bele a cég arculatába. A Facebook 2009
februárjára fejlesztett ki egy alkalmazást, amelynek a „like” nevet adták. A
gomb feladata az, hogy az emberek tetszésüket fejezhessék ki általa egy adott
dolog, vagy termék kedvelése kapcsán. A gomb használatával egy kattintással
jelezni lehet a tetszésnyilvánítást, nincs szükség hosszabb véleményezésre. A
gomb egy kódgenerátor segítségével készíthető el és a Facebookon kívül más
weboldalakra is beilleszthető. A lájkolás annyira elterjedt, hogy számtalan
esetben más célra is használják a gombot, például adománygyűjtő honlapok. A
„Like” gomb kiváltja a megosztás gombot is, hiszen a megnyomása után már
egy egész történet kerül az üzenőfalunkra egy lekicsinyített képpel együtt, sőt
még megjegyzéseket is fűzhetünk hozzá. A „Like” gomb annyira sikeres, hogy a
Google is bevezet egy Google +1
tetszésnyilvánító gombot, amely a kereső oldalán jelenik meg a találati listák
elemei mellett. Ezt a gombot akkor kell majd megnyomni, ha az adott linket
hasznosnak találtuk és értékelni szeretnénk.
A gomb használatának veszélyei:
Arnold Roosendaal egy tanulmányban
hívta fel a figyelmet arra, hogy a Facebook „tetszik” (like) gombjának
használatával a közösségi oldal működtetői követni tudják a felhasználók
szokásait, netes viselkedését. A gomb egy sütit helyez el és ennek
segítségével függetlenül attól, hogy regisztrált tagok-e az illetők, vagy sem,
tudni lehet, hogy mivel foglalkoznak. A süti egy egyedi azonosítót
kreál, ennek segítségével ismeri fel a rendszer a felhasználót.
Vírusok, kártevők, adatlopás:
Mint
minden számítógépes rendszer, a Facebook is tartalmaz olyan elemeket, amelyek
veszélyt jelentenek a felhasználóra. A biztonsági szoftverek megpróbálják
kiszűrni ezeket, de valójában a felhasználó tudja a legjobban megvédeni magát,
ha odafigyel ezekre az elemekre. A Symantec 2011 májusában jelentette be, hogy
egy olyan rés volt a Facebook rendszerében, ami 2007-től éveken át lehetővé
tette, hogy a közösségi oldalakon jelen lévő harmadik felek (hirdetők,
szolgáltatást kínálók stb.) hozzáférhessenek az összes felhasználó adataihoz
(profil, képek, chatüzenetek stb.), akkor is, ha a fióktulajdonos ezt nem
engedélyezte. A legújabb Facebook-vírus az „Asprox.N” nevű trójai, ami e-mail
formájában érkezik, azt közli a felhasználóval, hogy a Facebook-fiókja spamet
terjesztett, emiatt a belépési adatokat központilag megváltoztatták, és új
jelszót küldtek egy csatolt fájlban a régi helyett. A fájl úgy néz ki, mint egy
igazi Word-dokumentum, de valójában egy exe file, amelyre ha rákattintunk,
letöltődik. A valódi spammelés pedig éppen ekkor kezdődik el.2010-ben már
feltűnt és 2011-ben ismét visszatért a dislike
spam, ami azt kéri a felhasználótól, hogy kapcsolja be az alkalmazást, ezzel
viszont valójában csak levélszemetet generál.
Facebook Magyarországon:
2008. november 26-án
elindult a Facebook magyar változata, mely hamarosan rendkívül népszerűvé vált.
A fordítást magyar felhasználók végezték és ez a munka ma is folyik. A
Socialbakers adatai szerint 2011 márciusában az aktív felhasználók száma
Magyarország területén elérte a 2.842.400 főt. A leglátogatottabb oldalnak a Túró
Rudi bizonyult, míg a legtöbb felhasználót a médiában a Showder Klub gyűjtötte
össze. A magyar Facebook 2011. januári
statisztikai adatai szerint, az akkori 2.600.680 regisztrált felhasználó közül
35% a 18 és 24 év közötti korosztályból tevődik össze. 30% tartozik a 25 és 34
év közötti korcsoportba, míg a 35 és 44 év közöttiek csupán 12%-ot birtokolnak.
A fennmaradó 24%-on a 45 éven felüliek osztoznak. A nemek aránya a következő: a
férfiak 48%-ban, a nők pedig 52%-ban
Felhasznált
irodalom:
" http://hu.wikipedia.org/wiki/Facebook"
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése