Pages

2012. december 30., vasárnap

Online játékfüggőség


Napjainkban gyakori téma az internetfüggőség / játékfüggőség, és annak következményei. Nem is olyan régen megjelent az internet és megkezdődött egy virtuális világ kiépítése általa körülöttünk, amely lehetőségeinket megsokszorozta. Az eltelt pár évben a számítástechnika rohamosan fejlődött és sok olyan netes program és játék született, amelyek jó értelemben szórakoztatnak bennünket, de még több olyan van, amely a drogokéhoz hasonló függőséget válthat ki bennünk. Sokan úgy vélik a túlzott időeltöltés a játékkal függőséget okoz, de van egy ellentábor is, akik szerint nem betegség, sőt még csak függőségnek sem tekinthető. Sokan azért kezdenek el játszani, mert elesettnek és jelentéktelennek érzik magukat igazi lehetőségeik, korlátaik között, a játékban pedig egyszeriben hatalmasokká, híresekké válhatnak. Sok probléma származhat abból, hogy a játék világában megszokott, szinte sajátunkká vált szerep megváltoztatja a helyes helyzet felismerésünket, önértékelésünket abban a valóságban, ahol paripa és fegyver nélkül kell helyt állni és elviselni a nehézségeket, szembesülni a szürke hétköznapok problémáival. A játékfüggőség olyan, mint  az alkoholizmus vagy a drogozás. Ebben az a legveszélyesebb, hogy az ember észre sem veszi és fokozatosan függővé válik. Az online szerepjátékokkal játszók száma összesen meghaladja a 10 millió főt, felmérések szerint ennek 40%-a rabja a játéknak, és nem csak a fiatalkorúak!

 
Az online játékok veszélyei:

Több millió játékos menekül a valóéletből egy virtuális világba, ami sajnos veszélyekkel is jár, mert könnyen kényszer beteggé válhat bárki, aki huzamosabb ideig koptatja az egérpadját az online kalandozással.
Az online játék jó oldala: a kellemes kikapcsolódási, szórakozási lehetőség, illetve alkalom nyílik arra, hogy a játékos világ különböző tájairól más és más embereket ismerhessen meg. Az egyre szépülő online játékok azonban szörnyű csapdát is rejthetnek az óvatlanok számára. A játékosok legtöbbször nem is sejtik a rájuk leselkedő valódi veszélyt, s könnyen függővé válnak a csillogó alternatív világok mögött rejtőző - sikerre és nyereségre tervezett - profi marketingfogásoknak.

 
A főbb veszélyek:
 
Akik a valós világból menekülnek a virtuális világokba, különösen nagy veszélyben vannak, ugyanis az ő esetükben a virtuális tér az érvényesülés és a megbecsültség helye lehet. A már meglevő személyiségzavarokat nagyban elmélyítheti a játékok világában való túlzott elmerülés. A kutatók szerint a tanult, illetve a kialakuló szociális magatartásformák esetében is megfigyelhető, hogy a játékfüggők a valóságban nehezebben találnak hangot társaikkal.
Az egyébként is problémás fiatalokra az online játékfüggőség, akár káros is lehet, mert a játék elveszi az időt a valódi élményektől, igazi kapcsolatoktól. A játékban persze mindenki a saját személyiségét igyekszik kialakítani, s ez néha hamis belső képet okozhat a játékosnak.

Hogy indult útjára a veszély?

A számítógépes játékfüggés az úgynevezett Massive Multiplayer Online Roleplay Game (MMO), szabad fordításban a tömeges, többjátékos internetes szerepjátékok világhódító divatjával került reflektorfénybe. A nagyon sok szereplős online szerepjáték a számítógépes játékok azon műfaja, ahol nagyszámú játékos képes egymással kapcsolatot teremteni egy virtuális világban. Manapság már igen elterjedt játékforma. Az elnevezés arra utal, hogy sok ezer, millió ember játszik egyszerre. Lényeg: felvenni egy más karakter szerepét, ezáltal megnyílik előttünk egy teljesen új világ.

 
„A valós élet rossz, de a grafikája jó” 

Ez az online játékosok elhíresült jelmondata.






Felhasznált irodalom:
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése