Pages

2013. január 21., hétfő

A jövő iskolája és tanárai


Az iskola újraszerveződésének – a „reskolarizációnak” – a vízióját is két, egymástól kissé különböző forgatókönyvben fogalmazzák meg. Az egyikben az iskola szociális funkciója erősödik meg: az iskola felveszi a harcot az individualizáció jelenségével szemben. Ez persze azt is feltételezi, hogy igen magas szintű az iskola iránti társadalmi bizalom és a támogatottság. Az iskola a hagyományos ismeretátadó szerepét megőrzi, de megerősödik benne a készségek fejlesztésének a funkciója is. Szoros a kapcsolata a helyi közösséggel, fontos szerepet tölt be a társadalom integrációjában, a különböző társadalmi csoportok közti béke megerősítésében. Ehhez arra is szükség van, hogy a szegényebb térségek iskolái komoly anyagi támogatásban részesüljenek. Erősödik az iskolai szintű innovációk szerepe, az iskolák sokfélesége, színessége nő, a társadalmi egyenlőtlenségek azonban csökkennek. Az iskolák körüli társadalmi kapcsolatok, hálók megerősödnek. A tanárok státusa és elismertsége magas.Az iskola újbóli megerősödésének másik forgatókönyve az iskolát, mint tudásközpontot képzeli el. Ebben az elképzelésben is nagyon magas társadalmi megbecsültséget élvez az iskola, ám az elsősorban a tudásátadás központja. Ezt a funkcióját nagyon magas szinten teljesíti, magas szintű szakmai kvalifikációval és szakmai motivációval rendelkező tanárok tanítanak benne. Magasak a tantervi elvárások is, a tanulóktól sok és intenzív tudást várnak el. Ehhez persze a tanulási képességeiket is magas szintem fejlesztik. Erős az iskolák, a tanárok és a diákok kapcsolódása a nemzetközi hálózatokhoz. A tanárok magas státuszú, jól fizetett szakemberek, magas szakmai autonómiával rendelkeznek. Munkájukhoz szervesen hozzátartozik a kutatások és iskolai fejlesztések folytatása. A társadalom „iskolátlanításának” víziója már korábban is megfogalmazódott (lásd például Ivan Illich munkáját). Az utolsó két forgatókönyv ennek két változatát vetíti elénk. Az egyikben az iskola tanulói szervezetekké, hálózatokká hullik szét. Az iskolát olyan sok és kemény kritika éri, a közbizalom annyira meginog iránta, hogy sokan idő előtt elhagyják. Ezt a folyamatot erősíti a sokféle, iskolán kívüli tanulási lehetőség is, ami lehetővé teszi, hogy a tanulni vágyók tömegei ne a hagyományos iskolákban, és nem a tanárok által kínált tanulási szolgáltatásokat vegyék igénybe. Így kialakul egyfajta tanulási hálózat. A tudásnak, tanulásnak kialakul egy virágzó piaca, míg a hagyományos iskola elsorvad. Sokan persze kívül rekednek ezeken a lehetőségeken, így a társadalomban nagy egyenlőtlenségek alakulnak ki. S végül, az „iskolátlanítás” másik változata, a hatodik forgatókönyv azt a képet vetíti elénk, hogy az iskola olyan kevéssé vonzó hellyé válik, hogy a tanárok kivonulnak belőle. Olyan krízishelyzetet jelent ez, amikor a tanári pálya már egyáltalán nem vonzó a fiatalok számára, és a nyugdíjba vonulók helyére nem lépnek be friss szakképzett erők. Romlanak a tanítási feltételek, az iskola egyre kevesebbet nyújt, és virágzásnak indul az otthoni tanítás. Ennek az utolsó, az oktatásban dolgozó szakemberek számára leginkább szörnyűnek tűnő víziónak a szerzői azonban úgy látják, hogy ilyen mértékű romlás ugyanakkor beindítja az intézmény és a társadalom védekezőképességét, és itt-ott új megoldásokat munkálnak ki a szervezett tanítás/tanulás megmentésére. Eltöprenghetünk tehát azon, melyik jövőképet érezzük leginkább valósnak, reálisnak. A hatból, bizony, négy nem túl vonzó, sőt némelyik egyenesen riasztó. A két pozitívabb jövőkép – az iskola újjászületését jósló – viszont, nem igen tűnik reálisnak. A projekt tehát mindenkit, aki az oktatásügy iránt felelősséget érez: oktatáspolitikusokat, szakértőket, szülőket, gyerekeket, tanárokat és leendő tanárokat, arra int: vegyük komolyan azokat az aggasztó jelenségeket, amelyek a ma iskoláját körülveszik, és keressük azokat a jeleket, kezdeményezéseket, amelyek az iskola megújítása felé vihetik a társadalmakat. Gondolja végig, ki-ki a maga helyén, mivel járulhatna hozzá, hogy a jövő iskolája élhetőbb, emberibb és vidámabb hely legyen!
Forrás: http://www.ektf.hu/hefoppalyazat/nevtars/12_lecke_a_jv_iskolja.html

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése