Az iskola
újraszerveződésének – a „reskolarizációnak” – a vízióját is két, egymástól
kissé különböző forgatókönyvben fogalmazzák meg. Az egyikben az iskola
szociális funkciója erősödik meg: az iskola felveszi a harcot az
individualizáció jelenségével szemben. Ez persze azt is feltételezi, hogy igen
magas szintű az iskola iránti társadalmi bizalom és a támogatottság. Az iskola
a hagyományos ismeretátadó szerepét megőrzi, de megerősödik benne a készségek
fejlesztésének a funkciója is. Szoros a kapcsolata a helyi közösséggel, fontos
szerepet tölt be a társadalom integrációjában, a különböző társadalmi csoportok
közti béke megerősítésében. Ehhez arra is szükség van, hogy a szegényebb
térségek iskolái komoly anyagi támogatásban részesüljenek. Erősödik az iskolai
szintű innovációk szerepe, az iskolák sokfélesége, színessége nő, a társadalmi
egyenlőtlenségek azonban csökkennek. Az iskolák körüli társadalmi kapcsolatok,
hálók megerősödnek. A tanárok státusa és elismertsége magas.Az iskola újbóli
megerősödésének másik forgatókönyve az iskolát, mint tudásközpontot képzeli el.
Ebben az elképzelésben is nagyon magas társadalmi megbecsültséget élvez az
iskola, ám az elsősorban a tudásátadás központja. Ezt a funkcióját nagyon magas
szinten teljesíti, magas szintű szakmai kvalifikációval és szakmai motivációval
rendelkező tanárok tanítanak benne. Magasak a tantervi elvárások is, a
tanulóktól sok és intenzív tudást várnak el. Ehhez persze a tanulási
képességeiket is magas szintem fejlesztik. Erős az iskolák, a tanárok és a
diákok kapcsolódása a nemzetközi hálózatokhoz. A tanárok magas státuszú, jól
fizetett szakemberek, magas szakmai autonómiával rendelkeznek. Munkájukhoz
szervesen hozzátartozik a kutatások és iskolai fejlesztések folytatása. A társadalom
„iskolátlanításának” víziója már korábban is megfogalmazódott (lásd például
Ivan Illich munkáját). Az utolsó két forgatókönyv ennek két változatát vetíti
elénk. Az egyikben az iskola tanulói szervezetekké, hálózatokká hullik szét. Az
iskolát olyan sok és kemény kritika éri, a közbizalom annyira meginog iránta,
hogy sokan idő előtt elhagyják. Ezt a folyamatot erősíti a sokféle, iskolán
kívüli tanulási lehetőség is, ami lehetővé teszi, hogy a tanulni vágyók tömegei
ne a hagyományos iskolákban, és nem a tanárok által kínált tanulási
szolgáltatásokat vegyék igénybe. Így kialakul egyfajta tanulási hálózat. A
tudásnak, tanulásnak kialakul egy virágzó piaca, míg a hagyományos iskola
elsorvad. Sokan persze kívül rekednek ezeken a lehetőségeken, így a
társadalomban nagy egyenlőtlenségek alakulnak ki. S végül, az „iskolátlanítás”
másik változata, a hatodik forgatókönyv azt a képet vetíti elénk, hogy az
iskola olyan kevéssé vonzó hellyé válik, hogy a tanárok kivonulnak belőle.
Olyan krízishelyzetet jelent ez, amikor a tanári pálya már egyáltalán nem vonzó
a fiatalok számára, és a nyugdíjba vonulók helyére nem lépnek be friss
szakképzett erők. Romlanak a tanítási feltételek, az iskola egyre kevesebbet
nyújt, és virágzásnak indul az otthoni tanítás. Ennek az utolsó, az oktatásban
dolgozó szakemberek számára leginkább szörnyűnek tűnő víziónak a szerzői
azonban úgy látják, hogy ilyen mértékű romlás ugyanakkor beindítja az intézmény
és a társadalom védekezőképességét, és itt-ott új megoldásokat munkálnak ki a
szervezett tanítás/tanulás megmentésére. Eltöprenghetünk tehát azon, melyik
jövőképet érezzük leginkább valósnak, reálisnak. A hatból, bizony, négy nem túl
vonzó, sőt némelyik egyenesen riasztó. A két pozitívabb jövőkép – az iskola
újjászületését jósló – viszont, nem igen tűnik reálisnak. A projekt tehát
mindenkit, aki az oktatásügy iránt felelősséget érez: oktatáspolitikusokat,
szakértőket, szülőket, gyerekeket, tanárokat és leendő tanárokat, arra int:
vegyük komolyan azokat az aggasztó jelenségeket, amelyek a ma iskoláját
körülveszik, és keressük azokat a jeleket, kezdeményezéseket, amelyek az iskola
megújítása felé vihetik a társadalmakat.
Gondolja végig, ki-ki a maga helyén, mivel járulhatna hozzá, hogy a jövő
iskolája élhetőbb, emberibb és vidámabb hely legyen!
Forrás: http://www.ektf.hu/hefoppalyazat/nevtars/12_lecke_a_jv_iskolja.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése